Med årets eksamener unna gjort, slo det meg hvor dumt det er å ha en slutt eksamen på videregående skole. I senere tid har eksamen blitt en tilfeldig test hvor noen velger hva du skal testes i, du sitter i over et halvt år og lurer på om du kommer i det faget du er best i eller det fag som du er dårligst i.
Unødvendig stress
Eksamen kan for mange være stressende, tro meg jeg ble nettopp ferdig med mine tre eksamener. Mange gruer seg til eksamen, hva de kommer opp i og hvilken karakter de kan få. For noen kan de få den beste karakteren de noen gang har fått, mens andre må sette fremtiden på vent fordi de ikke fikk høy nok karakter eller fordi de stryker på en eller flere eksamensfag.
Eksamen i dag
For mange er eksamen i dag en ren gjettelek, de vet verken hva de kommer opp i eller om de kommer opp i det hele tatt. Du blir bare gitt ett maks antall timer eller dager på å få gjort ferdig eksamen på. Om du stryker, møter ikke opp på grunn av sykefravær eller andre grunner kan det være at du må vente til høsten med å ta den på nytt. Potensielt setter du resten av framtiden din på vent inntil du har bestått eksamen. Selv om du står i alle fag og har fått den beste standpunktkarakteren i ditt liv så får du ikke tatt videreutdanning fordi du strøk på eksamen. Dette for meg til å lure på hva poenget egentlig er med å få gode standpunktkarakterer når en eksamen kan ødelegge alt.
Denne type prøver er gammeldagse og bør endres. Standpunktkarakterer burde være det eneste du trenger å jobbe med på videregående for å vise at du har bestått faget. I motsetning til eksamen hvor du får ett tilfeldig fag, med en eller flere tilfeldige kategorier som kan være det du er best på eller som du er dårligst på og av den grunn ser jeg på denne formen som en gammel måte å teste elevene på og bør avvikles.
Alternativet
Vi er forskjellige mennesker som er gode på forskjellige ting. Noen viser sin kompetanse best på praktiske måter mens andre kan være bedre på teoretiske metoder og eksamen er ikke noe gode måte å vise dette på, den favoriserer teoretikeren. En enkel løsning på dette er å fjerne avslutningseksamen fra videregående skole og heller introdusere en inntaksprøve på universitetet og høyskoler om du velger å gå for høyere utdanning. For de som velger å bli læringer vil fagprøven forbli som den er etter som dette også er en god fagprøve.
Inntaksprøver ved høyere utdanning vil kunne ta utgangspunkt i pensum fra videregående skole og baserer seg på hvilken studielinje du velger. For eksempel velger du historie som studielinje vil en inntaksprøve baserer seg på videregående skolens pensum i historie og ikke ett tilfeldig fag eller historisk tidsperiode. Dette gjør det enklere for universitet å vite om du kan det som kreves for å komme inn på studielinjen og ikke om du var heldig eller uheldig med hva du kom opp i til eksamen.